Image Alt

Yoga With a View!

“Yoga is the golden key that unlocks the door to peace, tranquility and joy”

– B.K.S. Iyengar –

Elke zondag kun je genieten van Yoga with a View bij Lagune Beachpaviljoen te Camperduin. Een prachtige locatie aan de lagune met uitzicht over de lagune, de duinen en de Noordzee.

Hatha verwijst simpelweg naar het beoefenen van fysieke yogahoudingen. Dit betekent dat Ashtanga-, Vinyasa-, Iyengar- en Poweryoga-lessen allemaal vanuit de Hatha-yoga zijn ontstaan. Het beste voor beginners. Vanwege een langzamer tempo is Hatha een geweldige klas als je net begint aan je yogapraktijk. Hatha-oefeningen zijn ontworpen om je lichaam, geest en ziel op één lijn te brengen en te kalmeren ter voorbereiding op meditatie.

De term “Hatha” wordt traditioneel gedefinieerd als de “Yoga van Kracht”, die minder betrekking heeft op een krachtige staat en meer op een staat van discipline in de beoefening van asana (yogahoudingen). In praktische termen is “Hatha” de basis van alle asana-oefeningen in Yoga. De nadruk wordt gelegd op de adem terwijl je statisch standhoudt gedurende 5-10 ademhalingen, en dan gewoon naar de volgende pose gaat. Hatha geeft meer tijd in elke pose om te oefenen met adem om de pose te openen, en ook om te overwegen hoe de geest reageert op de perioden van stilte.

Wat kun je verwachten van Yoga with a View

In de yoga gaat het er niet om hoe we eruitzien, maar dat het goed voelt voor jouw lichaam. We gebruiken ons lichaam niet om in de pose te komen, maar we gebruiken de pose om in ons lichaam te keren. Voel je vrij om ten alle tijde een variatie van de houding aan te nemen of een rust moment in te lassen door in Child’s pose of Savasana te liggen. Het belangrijkste is dat jij doet wat goed voelt voor jouw lichaam. Focus op jezelf, vergelijk je niet met andere. Sommige poses kun je nu al, sommige poses kosten meer tijd en sommige zal je misschien nooit kunnen omdat de anatomie van jou lichaam hier niet geschikt voor is en dat is okay. Hatha yoga is een geweldige manier om de tijd te nemen om poses te verkennen en om de tijd te nemen om meer over jezelf te leren tijdens je yoga-reis. Deze yogastijl is geschikt voor alle niveaus. Zoals met elke klas is het belangrijk om eventuele beperkingen vóór de les te bespreken, zodat opties aan je kunnen worden verstreken.

Graag wil ik je vragen uiterlijk 10 minuten voor de les aanwezig te zijn.

Hatha-klassen beginnen traditioneel met een korte openingsmeditatie en ademwerk. Je aanwezigheid in je lichaam vergroten, aanwezig zijn in de ruimte, alles uit het dagelijkse leven buiten de deur laten, je aandacht naar binnen keren, de geest concentreert, de ademhaling herkent en er komt ruimte voor beweging.

Vanuit de authenticiteit van Yoga beginnen we met het chanten van 3x OM en een openingsmantra. Het chanten van OM kan een drempel zijn en dat is okay. Probeer je er voor open te stellen, als je het niet probeert weet je ook niet wat het met je doet. Het chanten van OM helpt bij de bewustwording van wat er in je lijf gebeurd, het creëert een balans tussen lichaam en geest. Het brengt je focus naar binnen, je voelt de vibratie van OM in je keelchakra, het eerste geluid van de creatie van het universum. Je voelt de energie omhoog trekken van je bekkenbodem naar je kruin. Met OM spreek je de waardering naar jezelf en andere uit. Een openingsmantra wat ik vervolgens chant, zijn heilige Sanskriet woorden. Een mantra erkent en betuigt dank aan alle mensen die yoga hebben doorgegeven in de afgelopen duizenden jaren, zodat we het vandaag kunnen beoefenen. Je practice leert je wat je moet weten, door te buigen voor je yoga practice geef je aan het proces te vertrouwen. Het loslaten van gehechtheid is een belangrijk yoga concept. Het loslaten van je gehechtheid aan de resultaten van je practice, is net zo belangrijk als de praktijk zelf (Yoga Sutra 1, 12-16).

Na de opwarming van het lichaam volgt een reeks zonnegroeten. De Zonnegroet zal de ene keer het principe van “één ademhaling, één beweging volgen” en de andere keer wordt de Zonnegroet langzamer uitgevoerd, zodat je meer tijd hebt om in de houdingen te komen. Daarna komen er verschillende asana’s aan bod, een combinatie van staande, zittende en liggende houdingen zullen met elkaar afgewisseld worden. Yoga houdingen zoals Tadasana (mountain Pose), de Warrior series, balans oefeningen zoals Tree Pose en Eagle pose en twist poses. De lessen kunnen afgewisseld worden met uitdagende houdingen, maar schrik niet van de uitdaging. Elke pose heeft verschillende variaties zodat elk niveau kan profiteren van de Yogales. Vergeet niet; jouw lichaam, jouw yoga.

De les eindigt met een stille of geleide Savasana (corpse-pose), waar jouw lichaam tot rust kan komen, je lichaam en geest zich kunnen herstellen. Misschien wil je iets warms meenemen om aan te trekken of over jezelf heen te leggen. Je lichaam koelt af wanneer je in Savasana ligt, aangeraden om sokken aan te trekken en iets warms over je heen te leggen.

We sluiten de les af met het chanten van;

“Om, Shanti, Shanti, Shanti”

Shanti betekent vrede. Vrede voor ons fysieke lichaam, onze geest en ziel of vrede voor onszelf, voor anderen en voor alles wat ons omringt.

“Yoga is a powerful tool for self-transformation. It asks us to bring our attention to our breath, which helps us to still the fluctuations of the mind and be more present in the unfolding of each moment”

– Cyndi Lee – 

Yoga With a View!

Elke zondag van 10.00 tot 11:15

Lagune Paviljoen in Camperduin